Saturday, 26 May 2012

Jom selidik mitos makanan yang dilarang


Salam semua... ari ni Huraiyah nak share pasal mitos yang selalu orang dulu-dulu katakan. Setiap mitos ni kadang2 ada yang benar atau sebaliknya. Jadi untuk tahu kebenarannya haruslah kita siasat dulu. ok.

Selama ini kita selalu dengar mitos pasal makanan tertentu. Contohnya tak elok makan udang dengan minum minuman sejuk, dikatakan boleh membuat perut buncit. Dalam situasi ini, meskipun masih ragu kita pasti tidak akan mencubanya. Daripada menyeksa diri, ekoran percayakan mitos, hingga kita x menyentuh makan kegemaran kita, adalah lebih baik selidik dulu kebenarannya.

Mitos : Minum air sejuk membuatkan tubuh berisi

Fakta : berdasarkan kajian yang dilakukan, air sejuk tidak mengandungi kalori, jadi tidak membuatkan tubuh bertambah gemuk. Minum air dalam jumlah yang banyak memang membuatkan tubuh menjadi berat, tetapi lebihan air itu akan dikeluarkan sendiri oleh tubuh kita melalui urin (air kencing)

Mitos : Makan tembikai setelah makan durian boleh terkena strok
Tembikai Petak

Durian...Yumm..yumm.. my feveret






Fakta : Durian mengandungi alcohol jadi kita perlu mengurangkan pengambilannya. Berbeza dengan alcohol, jika minum berlebihan kan merosakkan hati dan system peredaran darah (haram minum alcohol bagi orang islam). Tetapi jika makan tembikai dalam kuantiti yang sesuai, maka tidak perlu bimbang. Makan durian berlebihan memang boleh mendorong untuk mendapat strok terutamanya jika tidak mengamalkan gaya hidup sihat dan kurang bersenam. Lagipula kandungan fruktosa dalam tembikai rendah dan tidak sampai  ketahap menyebabkan strok.

Suka Sangat air Buah ni..besh
Mitos : Air limau nipis menyebabkan pedih ulu hati
Fakta : Minum air limau nipis tidak akan member pengaruh pada berat tubuh apalagi jika ditambah gula lagi bertambah kalori. Walau rsanya masam, airt limau nipis tidak membuatkan perut pedih. Rasa masam buah ini bersifat neutral dan membantu meneutralkan asid di dalam perut. Oleh itu, air limau nipis tidak mendatangkan pedih ulu hati.

kadang2 bila masak mesti termasin makanan terlbh bajet lak..hehe
Mitos : Garam membuatkan hipertensi.

Fakta : Menurut kajian yang dilakukan penylidiktubuh kita sebenarnya memerlukan 5 hingga 6 gram garam setiap hari.Kelebihan garam mampu mendorong jantung bekerja lebih keras. Ini kerana terdapat kandunagn natrium yang ada di dalam garam.

Mitos : Pesakit Gastrik tidak boleh mengambil mee dan kopi
Pernah pergi kursus buat mee kuning ni..
 Bila tengok ni, mesti teringatkan ayah Huraiyah 

                 
                 




Fakta : pesakit gastric memang tidak boleh mengambil mee dan minum kopi dalam kuantiti yang banyak. Ini kerana kafein dalam kopi dan zat pengeras dalam mee terutasma mee segara boleh merangsang peningkatan asid dalam perut. Mee segera juga mengandungi zat pengawet yang tidak boleh dicerna oleh tubuh dan ini merosakkan hati serta ginjal.

Mitos : Makan udang + vitamin C menyebabkan keracunan
masak lemak pun sedap
kaya vitamin C..









Fakta : Perkhabaran bahaawa makan udang dan vitamin C menimbulkan racun arsenic dalam tubuh adalah mitos semata-mata! Udang dan vitamin C tidak mengandungi racun arsenic. Sebaliknya vitamin C mengandungi anti oksidan yang boleh meneutralkan kolestrol dalam udang.

Mitos : Makanan manis penyebab diabetes
kurangkan GULA!!!
Fakta : Jangan salah sangka, karbohidrat pun boleh menjadi penyumbang kepada diabetes. Karbohidrat seperti nasi dan tepung juga mengandungi glukosa. Tapi tidak bermakna boleh berpantang makanan manis. Gula tetap diperlukan untuk melancarkan kerja sel dan enzim. Gula yang baik berasal daripada sumber alam seperti buah-buahan.


Mitos : Teh menyerap lemak dari makanan (langsing)
My Brother suka minum...tapi sekarang dah kurang..pantang

Fakta : Teh bukan penyumbang kepada pelangsingan, sebaliknya boleh membuatkan kamu menderita anemia. Hakikatnya zat tanin dalam teh akan menyerap zat besi dan mineral makanan yang kita makan dan bukannya lemak. Jika ingin minum teh, minum selepas dua jam mengambil makanan. Ini bagi member kesempatan pada usus menyerap makanan yang dicerna terlebih dahulu.

Mitos : Karbohidrat jadi lemak dalam tubuh
Fakta : setiap makan yang berlebihan pasti akan menjadi lemak dalam tubuh. Tidak pada karbohidrat sahaja. Jumlah kalori dalam karbohidrat sama seperti protein tapi karbohidrat lebih mengenyangkan. Bukan karbohidrat yang harus dikurangkan ketika berdiet tapi jumlah kalori secara keseluruhannya.

Jadi kesimpulannya ada sesetengah mitos yang betul dan ada yang kurang tepat. Jadi sebelum kita terus percayakanya, eloklah kita siasat kebenarannya juga. Ada banyak lagi mitos2 yang selalu kita dengar. Untuk itu kita harus siasat dahula kebenarannya. 

Wednesday, 16 May 2012

Salam sejahtera semua. maaf kerana dah lama x update blog ni. so kali ni nak berceloteh panjang sikit. 
Terlebih dahulu, Selamat hari guru kepada semua guru-guru di Malaysia!!! bila sebut hari guru ni kan, Huraiyah teringat zaman belajar dulu. Hari guru ni seronok sangat sebab kte x belajar ari tu.. mesti ada macam2 aktiviti. rasa besh sangat. Huraiyah pernah juga membuat persembahan dengan kawan2 sekolah sempena & khas buat guru2 di sekolah Huraiyah. antara yang wajib setiap kali hari guru ialah hadiah. tiap2 tahun pasti kena ada hadiah. mulalah pening mak & abah. coz kena pilih hadiah. hadiah tu pulak x boleh sama dengan tahun2 yang sebelumnya. hahaha... klaka plak rasa. jenuh juga dorang memilih demi anaknya yang sorang ni. dah la duit dorang kan, cerewet pulak Huraiyah ni kan. Huraiyah teringat ada seorang guru di sekolah dulu, dia banyak dapat hadiah daripada para pelajarnya. sampai nak penuh jugalah keretanya, tapi pada hari tu jugalah hari perpisahan dia dengan kami semua. coz masa tu dia dah nak bersara. sedih kan. eh tetiba lak sedih kan. 

Sebenarnya tugas seorang guru ni berat. dorang nak didik kite semua supaya menjadi insan yang berguna dan terpelajar dimasa hadapan. dorang juga sangat sabar dalam melayan kerenah kita sebagai pelajar. Jadi seorang guru ni, kena pandai untuk buat pelajar minat nak teruskan pelajaran bersama guru kiranya taktik la kan. sekarang pun kerajaan buat program Guru Penyayang. ini membolehkan hubungan antara pelajar dan guru lebih erat ibarat guru menjadi rakan baik kita. ini akan membantu  proses pengajaran & pembelajaran berjalan lancar. cara pendidikan dulu dan sekarang sangat berbeza. kalau dulu guru2 boleh guna rotan dalam mendidik anak2, tapi sekarang berbeza, pendekatan dengan pelajar sangat penting. sekaligus guru boleh memahami masalah yang dihadapi seorang pelajar. kalau dulu tidak ada teknologi maklumat ataupun IT(jika ada pun masih kurang digunakan), tapi sekarang semua guru harus tahu menggunakannya seiring dengam pelajar sekarang yang kebanyakkan daripada mereka lebih arif tentang penggunaan gajet-gajet canggih ni. Seperti tema hati guru tahun ni, Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara. Huh berat tugas cikgu ni kan. banyak nak kena fikir. kite tengok macam senang je. pegi pagi tengah hari dah balik. tapi kite semua silap. kite kena fahami. jadi pendapat Huraiyah kite sebagai pelajar pun patut bantu guru2 kita. tunjukkan result yang baik dalam pepriksaan. ini akan membuat guru kita berasa gembira.

Ok lah. korang tahu tak sejarah hari guru ni? meh kite kongsi cerita ringkas ni. mybe dah ramai yang tahu. tapi Huraiyah nak cerita jugak... Hari guru di Malaysia disambut pada 16 Mei setiap tahun sebagai penghargaan kepada para guru. tarikh ini dipilih kerana pada 16 Mei 1956, Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu telah menerima cadanagn-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan sejak itu.

Korang tahu tak sebenarnya bukan Malaysia sahaja yang menyambut hari guru ni. negara luar pun menyambut hari guru. antaranya negara Amerika Latin, China, Czech, India, Korea selatan, rusia Taiwan dan banyak lagi negara lain. setiap tahun dorang juga sambut. tapi yang membezakannya cuma tarikh sambutan. contohnya negara Korea Selatan, Mereka menyambutnya pada 15 Mei. Pada hari itu, para pelajar biasanya akan memberi bunga carnation ataupun bunga teluki dan hari sekolah akan dipendekkan pada hari tersebut. Hari guru in disebut sebagai seuseung-ui nal. Di Taiwan hari guru diraikan pada 28 september setiap tahun. Di Thailand, tarikh 16 Januari telah dipilih sebagai hari guru. pendek kata semua negara menyabut hari guru. Jadi Huraiyah nak ucapkan Selamat Hari Guru Kepada Semua Guru-guru Di Malaysia dan seluruh negara. tanpa guru siapalah kami pada hari ini. so, kepada pelajar, hargailah guru-guru anda. jangan buat mereka menangis kerana kesilapan kita, tapi buatlah mereka menangis kerana kejayaan kita. ok. sampai sini dulu celoteh Huraiyah untuk kali ini. ada masa kita jumpa lagi. daaaa. bye2. tata titi tutu...